در این مقاله که میخواهیم برای دوستان عزیز ارائه نماییم درباره ی طریقه ی ساخت دستگاه جوجه کشی در خانه است که ساخت آن را با جزئیات کامل شرح خواهیم داد. امیدواریم مورد توجه عزیزان قرار گرفته و بتوانند خود به راحتی در منزل این دستگاه را تهیه و استفاده نمایند.

دستگاه جوجه کشی چیست؟

دستگاه جوجه کشی یا اسم دیگر آن انکوباتور میباشد به دستگاهی گفته میشود که شرایط لازم را برای خروج جوجه از تخم نطفه دار مهیا میسازد و در جوجه کشی مصنوعی دما , رطوبت و چرخش تخم ها توسط دستگاه جوجه کشی تامین و تنظیم میشود یعنی کارهایی که یک مرغ در جوجه کشی طبیعی انجام میدهد را اینجا دستگاه جوجه کشی متقبل میشود. دستگاه های جوجه کشی امروزی دارای هوش مصنوعی و سنسور های فوق حساس برای بالا بردن راندمان جوجه کشی میباشند که به آنها دستگاه های جوجه کشی هوشمند میگویند.

لوازم مورد نیاز برای ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی

_ یک جعبه اکارتونی یا یونولیتی = برای بدنه یا محفظه دستگاه .

_ چند تکه چوب = برای ایجاد یک چهار چوب مناسب مانند تصویر

_ یک توری فلزی به همراه یک طلق شفاف = چون از مقاومت خوبی برخوردارند و قادر به نگه داشتن چند تخم و ظرف آب و غذا میباشند .

_ دماسنج و رطوبت سنج = یکی از موارد بسیار مهم هستند که برای سنجیدن دما و رطوبت دستگاه از آنها استفاده می شود .

_ یک فنجان کوچک برای نگه داشتن آب = به عنوان منبع آب برای دستگاه خانگی .

_ مقدار کمی چسب = برای ثابت نگه داشتن مواد .

// توجه ویژه : داشتن صبر و حوصله ی کافی برای این کار لازم و ضروری است و خرید و تهیه وسایل ساخت دستگاه جوجه کشی هزینه چندانی ندارد حتی شاید بیشتر این وسایل را در خانه داشته باشید //

طرز ساخت دستگاه جوجه کشی

۱-اول باید برای داخل جعبه یونولیت یا کارتونی مان یک چهارچوب بسازیم پس باید داخل جعبه را اندازه گیری نماییم و به همان اندازه چهارچوب را بسازیم در ضمن باید به این مورد دقت شود که آنقدری ارتفاع تنظیم باشد که بتوان به راحتی درون جعبه ظرف آب , تخم مرغ های نطفه دار , لامپ و … قرار داد.

۲-بعد از ساخت قاب نوبت به چسباندن توری فلزی به قاب میشود و باید با میخ محکم توری را به قاب چسباند تا سرجایش کشیده شود. حتما نباید از توری فلزی استفاده شود بلکه میتوانید از توری های دیگر هم استفاده نمایید ولی توری فلزی مقاومت بیشتری دارد.

۳-حالا نوبت به اضافه کردن لامپ میرسد برای این کار یک سوراخ کوچک به اندازه سرپیچ لامپ روی جعبه اضافه میکنید باید خیلی دقت کنید که سوراخ دقیقا اندازه سرپیچ لامپ باشد و بزرگ نباشد وگرنه لامپ از داخلش افتاده و باعث بروز مشکل میشود. ارتفاع محل قرارگیری لامپ هم باید طوری باشد که بالا و پایین و پشت لامپ را نسوزاند,سرپیچ لامپ را سرجایش قرار داده و لامپ را محکم کنید در محلش. (برای اطمینان لامپ را تست کنید که روشن میشود یا نه)

۳-حالا باید در این مرحله دو سوراخ کنار جعبه یونولیت اضافه کنید برای گردش هوا داخل دستگاه جوجه کشی و تامین اکسیژن درون دستگاه. (تخم نطفه دار برای رشد و زنده ماندن جنین داخل دستگاه جوجه کشی به اکسیژن نیاز دارد)

۴-حالا به مرحله نهایی میرسیم که الان باید ظرف آب را اضافه کرده و لامپ را روشن نمایید و رطوبت سنج و دما سنج را هم داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید. بعد از گذشت چند ساعت تخم های نطفه دار راهم درون دستگاه قرار دهید. (تنظیم دما و رطوبت بستگی به تخم دارد و برای تخم نطفه دار مرغ درجه باید حدود ۳۷٫۲ و رطوبت بین ۵۵ تا ۶۵ قرار گیرد) . چند ساعت صبر میکنید و بعد تخم ها را در دمای اتاق قرار دهید و همزمان دستگاه را به کار بندازید تا دما و رطوبت دستگاه تنظیم شود و بعد تخم های نطفه دار را داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید.

 

دستگاه جوجه کشی

//یک مرحله ی ضروری و اختیاری وجود دارد که پیشنهاد میشود انجام دهید و آن این است که یک پنجره کوچک برای دیدن داخل دستگاه روی جعبه ایجاد کنید تا برای دیدن داخل دستگاه مجبور نباشید هی در آن را باز و بسته کنید که خدایی نکرده دما و رطوبت آن مختل شده و تخم ها خراب شوند//

۵_برای ساخت پنجره یونولیت بالای دستگاه را به اندازه یک مربع کوچک ببرید و با چسب طلق شفاف را به اندازه آن روی یونولیت بچسبانید.

حال شما یک دستگاه جوجه کشی خانگی دارید که میتوانید به راحتی در خانه از آن استفاده نمایید. برای خرید تخم نطفه دار انواع طیور هم میتوانید به فروشگاه اینترنتی جوجه کش مراجعه نموده و خرید نمایید.