تشخیص تومور در پرندگان خانگی : بیشترین ابتلا در نواحی ناحیه پشت غده یوروپیجال و بال ها دیده شده است. البته مخاط دهان و همچنین مخاط چینه دان و مری نیز ممکن است مبتلا شوند. تومورها به صورت بر آمده، نامنظم و پرولیفراتیو بوده و ممکن است به اولسر تبدیل شوند. آزمایش سلول شناسی، آسپیره کردن تومور با سرسوزن ظریف یا بیوپسی از آن در تشخیص اهمیت دارند. توده همراه با لبه های آن تا حد امکان برداشته می شود. در صورت امکان پرتو درمانی نیز در نظر گرفته شود. استفاده از کاربو پلاتین و سیس پلاتین در داخل جراحات و سرما درمانی نیز به کار گرفته شده اند. لیپوما تومور خوش خیم سلول های چربی است که با گذشت زمان به سرعت می تواند رشد کند. وقوع این تومور در با جریگار شایع است ولی در تمام گونه های پرندگان خانگی دیده میشود. جیرهٔ غذایی با چربی بالا و فعالیت بدنی کم می توانند در شکل گیری لیپوما نقش داشته باشند. این تومور اغلب در پرندگان چاق دیده می شود. کم کاری تیروئید ممکن است در تشکیل لیپوما مؤثر باشد. احتمالاً در با جریگار استعداد ژنتیکی وجود دارد.

تومور پرندگان

قسمت هایی که معمولاً مبتلا می شوند شامل ناحیهٔ پایینی سینه و شکم، بالها، پشت، گردن و پاها می باشند. تومورهای بزرگ ممکن است در راه رفتن و حرکت اختلال ایجاد کنند. با ملامسه وجود هر گونه تودهٔ مواج و نرم مشخص گردد. از روی پوست توده ها میتوانند به رنگ سفید یا زرد دیده شوند. برای تأیید تشخیص بیوپسی از تومور یا آسپیره کردن با سرسوزن ظریف الزامی است. درمان لیپوما در اکثر مواقع به تغییرات جیره پاسخ می دهد. پرنده تحت جیره کم چرب قرار داده شود، غذای مصرفی آن کاهش و فعالیت بدنی افزایش یابد. جراحی زمانی انجام می شود که تودهها در حرکت پرنده اختلال ایجاد کنند، و به اولسر تبدیل شوند یا عفونی گردند و یا اینکه پرنده به توده نوک بزند. برداشت کامل در صورت بزرگ بودن توده امکان پذیر نیست. توده ها ممکن است عروق دار باشند لذا احتمال خونریزی وجود دارد. تا زمان تأیید تشخیص کم کاری تیروئید از داروی لووتیروکسین استفاده نشود.

لیپوسارکوما تومور بدخیمی است که متشکل از لیپوبلاست ها و ادیپوسیت های نابالغ هستند. لیپوسارکوما تودهٔ زیرجلدی سفت، لوبوله و پر عروق با کپسول خارجی ضعیف است. این تومور معمولاً بر روی جناغ یا غده یوروپجیال تشکیل می شود. گاهی اوقات در کبد، عضلات اسکلتی و نواحی سینه و شکم نیز دیده می شود. این تومور توانایی متاستاز و خاصیت تهاجم موضعی دارد. لیپوسارکوما در با جریگار، طوطی کوچک استرالیا، طوطی پاراکیت، طوطی کواکر و کونوره های چهره سبز گزارش شده است.

تومور در پرندگان

برای تأیید تشخیص بیوپسی انجام شده و برای بررسی بافت شناسی ارسال گردد. برداشت کامل توده به دلیل خاصیت تهاجمی تومور اغلب مشکل است. فیبروسارکوما تومور بدخیمی است که از سلول های مزانشیمال و فیبروبلاست ها منشاء می گیرد. فیبروسارکوما معمولاً در با جریگار، طوطی کوچک استرالیا و مک کاو دیده می شود ولی در سایر گونه ها نیز می تواند اتفاقی بیافتد.

تخم نطفه دار انواع طیور و همچنین دستگاه های جوجه کشی هوشمند در فروشگاه اینترنتی جوجه کش موجود و قابل سفارش میباشند.