بهداشت در کشتارگاه شترمرغ : شترمرغ ها پرندگان پر خاصیتی هستند که از تمام وجود شان استفاده می شود، از گوشت شان برای تهیه انواع فرآورده های گوشتی، از پوست شان برای تهیه چرم کیف و کفش، از پرشان برای تهیه گردگیر و بالش و از چربی موجود در بدنشان برای تهیه روغن شترمرغ استفاده می شود. این پرنده پس از ۱۴ ماه زندگی آماده کشتار میشوند، در این مقاله نیز هدف ما بررسی موارد بهداشتی در کشتار این پرنده میباشد. شترمرغ در کشورمان ایران در تعداد معدودی پرورش داده میشود به همین دلیل هنوز آنچنان کشتارگاه های صنعتی برای شترمرغ ها راه اندازی نشده است و کشتار اکثر شترمرغ به صورت دستی انجام میشود. اما در کشور هایی مانند آفریقا ، آمریکا یا استرالیا به صورت انبوه پرورش داده میشوند و کشتارگاه های مجهزی نیز بدین منظور وجود دارد. بهداشت محیط کشتارگاه نه تنها در مورد شترمرغ بلکه باید در مورد تمامی کشتارگاه های دام و طیور رعایت شود ولی فارغ از این موضوع بحث اصلی ما در مورد بهداشت در کشتارگاه های شترمرغ می باشد که به سه بخش بهداشت کشتارگاه قبل از ذبح، بهداشت کشتارگاه حین ذبح و بعد از ذبح تقسیم بندی خواهد شد.

بهداشت کشتارگاه شترمرغ

کشتارگاه هایی که فاقد استاندارد های بهداشتی لازم باشند، بلافاصله پلمپ میشوند، بنابراین اکثر قریب به ۹۹ درصد واحد های صنعتی برای جذب اعتماد بازار و مشتریان و هم چنین توسعه کار موارد بهداشتی لازم را رعایت نموده و پیوسته مقید به اجرای آنها هستند. این موارد میتواند شامل موارد زیر شود:

  1. سقف، کف و دیوار های سالن کشتار، شستشو و بسته بندی باید از کاشی یا سرامیک باشند.
  2. درب های ورودی و خروجی سالن باید تا حد امکان به صورت مکانیزه باشد تا از نفوذ حشرات و موجودات موذی جلوگیری به عمل آید.
  3. کارگران و قصابان باید همیشه لباس، دستکش و چکمه های تمیز بر تن نمایند و روزانه مورد شستشو قرار گیرد.
  4. آنها قبل از ورود به سالن و قبل از خروج از سالن باید دستان خود را با ماده ضد عفونی کننده و آب و صابون شسته و از مایع حاوی مواد ضد عفونی عبور کنند.
  5. استعمال دخانیات در سالن ممنوع باشد.

بهداشت در کشتارگاه شترمرغ حین ذبح

  • کلیه دستگاه ها، چاقو ها و تشت ها قبل از شروع به کار و بعد از اتمام کار باید شستشو و ضد عفونی شوند.
  • به محض وارد شدن شترمرغ به سالن کشتار باید به میله ها آویخته شده و سر بریده شود و به منظور تخلیه کامل خون جهنده بر روی تشت مخصوص جمع آوری خون اویزان گردد (خارج از موضوع: گفتن کلمه بسم الله حین ذبح برای حلال شدن گوشت توصیه میگردد)
  • چاقوی مورد نظر باید قبل از ذبح کاملا تیز شده باشد تا حیوان با کمترین درد ذبح شود.
  • به منظور کندن پر و پوست یا خارج سازی اجزای داخلی بدن پرنده نباید از انبر دست یا وسایل غیر بهداشتی استفاده شود.
  • پرنده پس از عبور از مراحل پر کنی، پوست کنی، خارج سازی امعاء و احشاء، خرد سازی به منظور بسته بندی وارد مرحله خنک سازی میشود. در این مرحله از تشت های آب یخ برای خنک سازی سریع گوشت و بسته بندی استفاده می شود. دمای آب ورودی باید حداکثر 15 درجه سانتی گراد و دمای آب خروجی باید حداقل 40 درجه سانتی گراد باشد و نباید از این دو مقدار تجاوز نماید.
  • تشت ها باید از جنس ورق های گالوانیزه، استیل یا آلومینیومی باشند تا از زنگ زدگی آنها جلوگیری شود زیرا آب به سرعت با آهن زنگ زده واکنش داده و آنرا به گوشت منتقل می کند.
  • گوشت برای سرد شدن باید از چندین مرحله آب سرد و آب یخ عبور نماید تا در نهایت به دمای صفر یا 4 درجه سانتی گراد رسیده و آماده بسته بندی شود.
  • گوشت نباید بیش از نیم ساعت در تشت بماند زیرا فاسد شدن گوشت را به دنبال خواهد داشت.
  • در مرحله بسته بندی نیز باید از ورود هر جاندار دیگری به جز کارگران، گوشت شترمرغ و مواد بسته بندی جلوگیری به عمل آید.
  • مواد اولیه مورد نیاز برای بسته نیز باید کاملا پلمپ شده باشند و درون سالن کشتارگاه پلمپ آنها باز شود.
  • محصولات پس از بسته بندی بلافاصله به سرد خانه منتقل شوند.
  • پوست شترمرغ نیز بعد از شستشو به خشک کن های مخصوص منتقل شود یا تا زمان فروش در سردخانه نگهداری شود.

بهداشت در کشتارگاه

شترمرغ به عنوان بزرگترین پرنده حال حاضر در دنیا شناخته می‌شود که به دلیل داشتن گوشت و لذیذ و همچنین با توجه به توانایی های فراوانی که در محصولات این پرنده یافت می شود، فروش گوشت و تخم شترمرغ نرخ فروش قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. در رابطه با نحوه کشتار شترمرغ باید در نظر داشته باشید که ذبح کردن این پرنده بزرگ دارای اول و مقدماتی است که می‌بایست حتماً رعایت شود. در واقع شما با با رعایت کردن تمامی اقدامات به صورت قدم به قدم خواهید توانست کشتار پرنده‌ها را در بهترین حالت ممکن انجام برسانید.

تخم نطفه دار انواع نژاد شترمرغ و سایر پرنده گان بزرگ و کوچک را میتوانید با خیال آساده از فروشگاه اینترنتی جوجه کش خریداری نمایید . تمامی تخم ها با ضمانت و به بهترین شکل برای شما عزیزان ارسال میگردد.