چند روش تشخیص جنسیت اردک : آیا شما هم به تشخیص جنسیت جوجه اردک های خود علاقه دارید ؟ در این مقاله تمام راهکارهای تشخیص جنسیت جوجه اردک و اردک بالغ در انواع نژاد ها آمده است. مشخص کردن جنسیت جوجه اردک ها به طور کلی، امری بسیار دشوار است. تا زمانی که این پرنده به اندازه کافی بزرگ نشود، نمیتوان به آسانی جنسیت آنها را تشخیص داد. تعیین جنسیت اردک ها، با دقت در ظاهر و رفتار آنها امکان پذیر است. تشخیص جنسیت پرنده از روی پر، منقار، پاها و حتی صدا در ادمه مقاله بررسی شده است. لازم به ذکر است که موارد گفته شده برای تمامی نژاد ها صادق نبوده و تنها برخی از نژاد ها دارای مشخصه های ظاهری خاصی میباشند.

تشخیص جنسیت اردک

1- تشخیص جنسیت مرغابی از روی رنگ پرها : برای تشخیص جنسیت از روی پرهای پرنده، لازم است تا زمان بلوغ اردک صبر کنید. پرهای مرغابی نر و ماده قبل از یک ماهگی یک رنگ بوده و تفاوت چندانی ندارد. پس از بلوغ پرنده و در فصل جفت گیری، رنگ پرهای اردک نر بسیار روشن تر و درخشان تر از اردک ماده میباشد. در نتیجه یکی از مشخصه های تشخیص نر یا ماده بودن مرغابی، پرهای درخشان و براق در اردک نر است. البته این پرهای درخشان، پس از گذراندن فصل جفت گیری می ریزند. به طور کلی، اگر هر دو پرنده شما از یک نژاد باشد، پرهای رنگارنگ و زیبا، نشانه نر بودن اردک است.

2- تعیین جنسیت اردک از روی صدا : فاکتور دیگر نشان دهنده جنسیت مرغابی، صدای آن ها است. مرغابی ها قبل از یک ماهگی صدای مشابهی داشته و عمدتا جیک جیک میکنند. به همین دلیل برای تشخیص جنسیت اردک از روی صدا، باید تا یک ماهگی آن ها صبر کنید. برخلاف تصور، اردک های ماده دارای صدایی بلند و واضح می باشند. این در حالی است که پرنده نر، صدای بم، آرام و مرتعش دارد. البته این مورد در تمام نژاد ها صدق نمی کند. روش تشخیص جنسیت از روی صدا، یکی از روش های مطمئن است. به عنوان مثال برای تشخیص جنسیت اردک اسرائیلی، اردک های ماده صدای آرام تر و کوتاه تری نسبت به مرغابی نر دارند.

3- تشخیص اردک نر از روی دم : شما میتوانید با دقت در دم اردک نیز، موفق به دانستن جنسیت پرنده شوید. به عنوان مثال، در دم اردک نر پکنی، دو یا سه پر پیچ خورده مشاهده میشود. اما اردک پکنی ماده دارای دم بسیار صاف و بدون پیچش است. باید توجه داشت که پرهای جنسی دم، در سن 2 تا 3 ماهگی، پدید می آیند. متاسفانه این پر جنسی در دوران تو لک رفتن پرنده ریخته و ظاهر اردک نر و ماده در زمان پرریزی تفاوتی نخواهد داشت.

4- تعیین جنسیت اردک ها از روی نوک : به نوک پرنده خود دقت کنید. رنگ نوک پرنده در تمام طول سال تغییر نمیکند، اما در برخی از نژاد ها، نوک اردک نر و ماده تفاوت هایی دارد. در اردک مالارد نر، رنگ منقار پرنده به رنگ زرد و روشن است، و ماده با منقار قهوه ای و کدر دیده میشود. مرغابی های محلی نر نیز دارای نوک سبز زیتونی و تیره می باشند و اردک ماده نیز دارای نوکی نارنجی با لکه های قهوه ای است. به طور کلی می توان گفت، اردک هایی که نوک های لکه دار و کک مکی دارند، ماده می باشند.

تشخیص جنسیت اردک

شکل کلواک در اردک های نر و ماده :

روش دیگر تشخیص جنسیت پرنده، بررسی کلواک پرنده است. برای این منظور حتما باید از یک فرد با تجربه کمک بگیرید تا پرنده آسیب نبیند. معمولا این روش در دوازده روزگی اردک ها، برای مشخص کردن جنسیت آنها استفاده میشود. جوجه را درون دست خود بگیرید، به صورتی که مخرج پرنده به سمت شما باشد. با انگشتان خود به آرامی مخرج پرنده را فشار داده تا کمی باز شود. در مخرج جوجه اردک های نر، برآمدگی کوچکی به چشم میخورد که معمولا به رنگ صورتی یا خاکستری است. جوجه اردک ماده این برآمدگی را ندارد.

تخم نطفه دار انواع اردک و سایر طیور به صورت کاملا تضمینی و با نطفه دهی بالا توسط فروشگاه اینترنتی جوجه کش تولید و به فروش میرسد.