تخم مرغ سفید بهتر است یا قهوه ای؟ حتما تاکنون این سوال برای شما پیش آمده که چرا تخم مرغ ها در رنگ های مختلف تولید میشود؟ و آیا این دو تخم مرغ با هم تفاوتی دارند و اگر دارند این تفاوت در چیست؟ یا مثلا علت تفاوت در رنگ تخم مرغ ها در چیست؟ همه این ها سوالاتی هستند که در این مقاله قصد داریم به آنها پاسخ دهیم. جالب است بدانید که علاوه بر رنگ های قهوه ای و سفید، تخم مرغ هایی به رنگ آبی آسمانی، آبی مایل به سبز و مشکی نیز وجود دارد که هر یک مربوط به یک نژاد خاص از مرغ ها میباشد و بیشتر تخم مرغ هایی که در فروشگاه ها به چشم میخورد سفید و قهوه ای هستند و رنگ های آبی یا مشکی آن کمتر به فروش میرود، البته شاید در مناطقی این نوع تخم ها نیز مرسوم باشد. تنها دلیل اصلی تفاوت در رنگ تخم مرغ ها رنگدانه های خاص پوسته هر تخم مرغ می باشد که از مرغ تولید کننده خود به ارث می برد، یعنی مرغ های قهوه ای تخم مرغ قهوه ای و مرغ های مشکی تخم مرغ مشکی تولید میکند و عامل دیگری را نمی توان در این قضیه دخیل دانست، و همگی این تخم مرغ ها نیز در یک وزن مشخصی حدود 50 گرم هستند و هر کدام نیز فارغ از اینکه چه رنگی دارند حدود 70 کالری انرژی دارد.

تخم مرغ سفید یا قهوه ای

در برخی مواقع ممکن است تخم مرغ های قهوه ای یا آبی و یا مشکی پر رنگ تر و یا کم رنگ تر باشند، عوامل مختلفی در میزان تولید رنگ در تخم ها و اندازه ها موثر میباشد که از جمله آنها میتوان به استرس، تغذیه، شرایط زندگی و … اشاره کرد. مرغ هایی که در یک محیط بی خطر و با تغذیه فراوان رشد کنند، تخم مرغ هایی پر رنگ تر و بزرگتر خواهند داشت. برعکس مرغ هایی که در یک محیط پر سر و صدا و با جیره غذایی کم کالری تغذیه شوند، تخم مرغ هایی کم رنگ و با اندازه کوچکتر از حد واقعی تولید خواهند نمود. اغلب کسانی که تخم مرغ محلی مصرف می کنند آن را به رنگ قهوه ای می شناسند و تخم مرغ های سفید را صنعتی میدانند، در حالی که اگر مرغی با نژاد سفید نیز در روستا پرورش یابد تخمش همان مزه تخم مرغ های قهوه ای محلی را خواهد داشت، بنابراین دلایل میتوان گفت که رنگ تخم مرغ ها در مزه آنها تاثیری ندارد و عوامل دیگری در مزه آنها دخالت دارد، و این عوامل همان تغذیه و محیط زندگی میباشد.

تخم مرغ سفید یا قهوه ای

تخم مرغ سفید بهتر است یا قهوه ای؟ شرایط زندگی یک مرغ، استرس ها و نحوه تغذیه آن در کیفیت تخم مرغ تولیدی موثر است. مثلا اگر مرغی از انواع حشرات و کرم ها و جانوران و گیاهان اطراف تغذیه کند، مسلما تخمش میزان پروتئین و چربی بیشتری خواهد داشت و در مقابل اگر مرغی بی حرکت در یک قفس شبانه روز دان بخورد و تخم بگذارد، تخمش نیز همانند خودش بی انرژی خواهد بود. علاوه برآن آفتاب نیز در میزان مغذی بودن یک تخم مرغ موثر است. مثلا مرغی که روزانه در زیر آفتاب پرسه می زند و به دنبال غذا می گردد مسلما ویتامین D بیشتری در تخمش وجود خواهد داشت. یا مثلا اگر به مرغی گوشت و پروتئین بیشتری داده شود، تخمش نیز از پروتئین بیشتری برخوردار خواهد بود.

تمامی موارد بالا مثالهایی بود که نشان میدهد چرا تخم مرغ های محلی از تخم مرغ های ماشینی یا صنعتی خوشمزه تر است. البته دلیل دیگری نیز در طعم تخم مرغ ها تاثیر گذار است و آن میزان ماندگاری تخم ها می باشد، یعنی هر چه قدر تخم مرغی بیشتر از زمان تولدش گذشته باشد بد مزه تر می شود و شاید دلیل دیگری که برتری تخم مرغ های محلی را نسبت به تخم مرغ های صنعتی نشان میدهد فاصله کوتاه بین تولید و مصرف آنها نسبت به نوع صنعتی آن میباشد.

تخم نطفه دار انواع طیور زینتی و پرورشی توسط فروشگاه اینترنتی جوجه کش با بهترین کیفیت و تضمین تخم قابل سفارش میباشد . امکان ارسال به تمام شهرهای ایران مقدور میباشد.