در این مقاله میخواهیم به دوستان خود علت مرگ جنین حین جوجه کشی را توضیح دهیم تا کسانی که این مسئله برایشان جای سوال دارد به جواب خود برسند . قطعا برای هر پرورش دهنده ای مشاهده جوجه های مرده درون تخم بسیار ناخوشایند خواهد بود . فرض نمایید که دو الی سه هفته است که صبر کرده اید تا جوجه های سالم از دستگاه جوجه کشی تحویل بگیرید ولی متاسفانه در روز ۲۱ هنگام مراجعه به دستگاه برای اینکه وضعیت جوجه ها را بررسی نمایید ، با تخم هایی شکسته و جوجه هایی مرده رو به رو میشوید یا اینکه هنوز هیچ جوجه ای از تخم بیرون نیامده است و این مسئله کاملا شما را متعجب میکند و در پی یافتن علت مرگ جوجه ها درون تخم های نطفه دار خواهید بود . فروشگاه اینترنتی جوجه کش یکی از معتبرترین فروشگاه ها در زمینه ی فروش محصولات جوجه کشی , علت ها و راه حل های مورد نظر را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد .

علل و عوامل مرگ جنین هنگام جوجه کشی

۱ آلوده بودن پوسته تخم های نطفه دار :

افرادی که تجربه کاری زیادی در زمینه جوجه کشی طیور مختلف را نداشته باشند ممکن است در ابتدای کار زیان هایی را متحمل شوند ، یکی از مهم ترین علل مرگ جنین، آلوده بودن پوسته تخم های نطفه دار می باشد . هر پرورش دهنده ی با تجربه ای می داند که تخم مرغ ها قبل از قرار داده شدن درون دستگاه باید ضد عفونی شوند . اما باید دقت کنید که از شستشوی تخم با آب ، مواد شوینده و حتی پارچه خیس خودداری نمایید زیرا موجب از بین رفتن غشای بیرونی محافظ تخم میشود و راه را برای نفوذ آلودگی ها به درون تخم باز می کند و با این کار بعد از گذشت چند روز شاهد مرگ نطفه های درون تخم خواهید بود . بنابراین توصیه می شود با یک پارچه تمیز و خشک تخم مورد نظرتان را تمیز کنید و داخل دستگاه قرار دهید.

۲ نا مناسب بودن رطوبت دستگاه جوجه کشی :

از روی نتایج به دست آمده به طریق تست و آزمایش صد ها دفعه جوجه کشی به این نتیجه رسیده ایم که رطوبت مناسب برای دوره ستر ۶۰ درصد و برای دوره هچر ۷۵ درصد می باشد ، بنابراین هر گونه تغییر در این میزان می تواند مرگ جوجه ها را به دنبال داشته باشد . البته این مقدار برای تخم مرغ پیشنهاد می شود برای جوجه کشی تخم سایر پرندگان مقدارهای گوناگونی وجود دارد که با مراجعه به جدول دما و رطوبت جوجه کشی از پرندگان مختلف می توانید مقدار مناسب هر کدام را به دست آورید .

۳  مناسب نبودن دمای دستگاه جوجه کشی :

مرگ جنین حین جوجه کشی

دما هم به اندازه رطوبت در رسیدن به یک فرایند جوجه کشی موفقیت آمیز تاثیر گذار می باشد ، اگر در طول فرایند جوجه کشی دستگاه دچار اخلال شده و یا برق شهری قطع شود ، طبیعتا دما به شدت کاهش خواهد یافت و در صورتی که دستگاه استاندارد نباشد و نتواند از هدر رفتن دما جلوگیری کند ، جنین های درون تخم نطفه دار به سرعت از بین خواهند رفت .

۴ قرار نگرفتن مناسب تخم ها درون شانه ها :

طرز قرار گرفتن تخم ها درون شانه های مخصوص به این صورت می باشد که قسمت پهن تخم باید رو به بالا باشد و قسمت تیز تخم باید رو به سمت پایین باشد تا به کیسه هوایی آسیب نرسد زیرا کسیه هوایی در قسمت پهن تخم نطفه دار قرار دارد . در صورت اشتباه قرار دادن تخم ها درون شانه ها ، جوجه های درون تخم به صورت ناخوداگاه اقدام به پاره کردن کیسه هوایی و تنفس اکسیژن درون کیسه خواهند کرد که در نتیجه به مرگ جوجه های درون تخم منجر میشود.